Skip to Content

Webinaret som kommunikationskanal

I dag er der nærmest et uendeligt antal af kanaler og indholdsformater. I sidste uge delte vi vores erfaringer med den gode podcast. I denne uge kigger vi nærmere på webinaret, og hvordan vi arbejder med det i BestPractice Nordic.


2020 blev året for digital omstilling – især for os. Og onlinemøde og webinarer er blevet en stor del af alles hverdag. Derfor var det også naturligt for os at ville prøve kræfter med webinaret – men ikke uden at udfordre det traditionelle format.

Webinaret bliver traditionelt brugt til énvejs-kommunikation om et specifikt budskab/emne eller som træning og det giver som regel ikke mulighed for anden brugerinvolvering udover at stille opfølgende spørgsmål til sidst. Stilen er ofte formel og mindre autentisk. Og selvom deltagerne ikke behøver at være til stede fysisk, så er promovering alligevel et must for at få så mange deltagere som muligt.

Den første fredag i januar afprøvede vi således et nyt online format om emnet ”Best of ASH, American Society of Hematology Annual Meeting and Exposition 2020”, hvor mere end 60 deltagere var online i 2,5 time. Her blev de største abstracts præsenteret af internationale eksperter og derefter perspektiveret i en dansk kontekst af dygtige danske specialister. Det var virkelig et fantastisk format med god en energi og interaktion, som en af vores tilbagemeldinger også vidner om:

Jeg har været rigtig tilfreds med det fælles webinar som Yngre Hæmatologer afholdte i samarbejde med Best Practice Nordic om emnet Best of ASH 2020. Selvom der er mange “Best of ASH” arrangementer, var vores webinar unikt, fordi det var yngre læger, der diskuterede med yngre læger. Niveauet var hermed tilpasset publikum! Kombinationen af en kort gennemgang af et par studier efterfulgt af en kort video direkte fra en ekspert og herefter drøftelse i plenum var helt optimal. Programmet var hverken for langt eller for kort. Jeg har faktisk aflyttet webinaret 2-3 gange siden.

Agoston Gyula Szabo, MD
Medicinsk-Hæmatologisk afdeling, Vejle Sygehus

Vi har i det følgende opsummeret nogle af vigtigste læringspunkter, som vi har taget med os fra det seneste års arbejde med at udvikle og forbedre BestPractice Nordics version af webinarer målrettet læger og sygeplejersker, som er attraktivt nok til, at de vil prioritere både at melde sig til, deltage og interagere, når webinaret er live, så niveauet løftes fra et traditionelt webinar til et dynamisk virtuelt format, der giver mest mulig værdi for alle der deltager:

Få de bedste specialister – tænk ud af boksen
Identificer og lav aftaler med de mest inspirerende oplægsholdere – her kan det betale sig, at eksempelvis lave aftaler ikke blot med de mest brugte eksperter, men også finde rising stars inden for dit emne. Hos BestPractice Nordic er vi heldige at have de dygtige oplægsholdere lige ved hånden – ikke bare i vores redaktioner, men også alle de specialister, der hver måned tager sig tid til at dele deres viden i form af artikler, MEDtalks og MEDcasts (podcasts).

Gør plads til løbende spørgetid – og god debat
Med et struktureret program er webinaret godt, når der skal deles viden til et bredere publikum. Men det er vigtigt at få deltagerne involveret – lad være med at gemme spørgsmålene til sidst. Indlæg naturlige pauser og åben op for dialog eller debat til sidst.

Brug en platform du er tryg ved – eller brug pengene på en producer/teknisk facilitator
Der er ikke noget værre end når teknikken driller. Hvis ikke du har en god platform, så entrer med nogen, der har – det er væsentligt, at man kan høre og se hele vejen igennem. Teknikken skal ikke tage fokus fra det faglige indhold.

Vær sikker på, du har deltagere på dit webinar
Som til fysiske møder, kan det også til webinarer være svært at sikre nok deltagere. En tommelfingerregel i forbindelse med planlægningen af webinarer bør være, at der skal bruges ligeså mange kræfter på at rekruttere deltagere, som man bruger på at udvikle indholdet. Det er en stor fordel at webinarer kan afholdes med mange kursister, der sidder i forskellige byer – og endda lande. Men selvom man har planlagt et fantastisk webinar, kommer deltagerne ikke af sig selv. Så enten skal du selv have en god kontakt til målgruppen, eller også bør du finde en samarbejdspartner, der har kontakten og kan hjælpe med rekrutteringen.

Det næste webinar vi afholder i BestPractice Nordic handler om Atopisk Dermatitis og det løber af stablen i slutningen af april. Hvis du ønsker at høre mere om planlægning af webinarer, så er du meget velkommen til at kontakte Charlotte Knudtzen på mail: ckn@bpno.dk eller telefon +45 61394747.

Brænder du for at skrive?

Vil du gerne dele din forskning eller dine kliniske erfaringer med dine kollegaer inden for netop dit speciale? Har du en ide til en artikel, som du gerne vil udgive hos os? Send redaktionen en mail på redaktion@bpno.dk

Send mail til redaktionen
Back to top